Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen & Integriteit

Wat is als extern vertrouwenspersoon mijn toegevoegde waarde?

  • Als externe partij draag ik geen ‘dubbele pet’ en voelt het vaak veiliger om over gevoelige zaken te praten, ook is de drempel lager;
  • Omdat ik geen onderdeel ben van de organisatie geen link heb met de HR afdeling en er geen sprake is van hiërarchie, kan ik met onafhankelijkheid kijken en luisteren.

 Wat is mijn toegevoegde waarde als extern vertrouwenspersoon voor jou als werkgever?

  • Een extern vertrouwenspersoon getuigt van goed werkgeverschap, hierdoor voelt de werkomgeving gezond en veilig;
  • Mensen gaan met plezier naar hun werk, de sfeer is goed en hierdoor is het ziekteverzuim laag;
  • Je bent een aantrekkelijke werkgever en voldoet aan de Arbowet.

Als gecertificeerd vertrouwenspersoon verbind ik me graag professioneel aan bedrijven en dit doe ik in abonnementsvorm.

Abonnement

Afhankelijk van het aantal personeelsleden binnen de organisatie, betaal je bij het afsluiten van een overeenkomst een abonnementsprijs. Hier zit het volgende bij inbegrepen:

  1. Kennismaking met vast contactpersoon;
  2. Intranetbericht en mail waarin ik mezelf introduceer;
  3. Dagelijkse bereikbaarheid en beschikbaarheid;
  4. Het registreren van situaties van ongewenst gedrag;
  5. Geanonimiseerd jaarverslag per mail (indien niets gemeld, dan hier een melding van).

Indien een melding binnenkomt (tegen het geldende uurtarief volgens de overeenkomst):

  1. Het verzorgen van de eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
  2. Nagaan of een oplossing in informele sfeer mogelijk is;
  3. De medewerker informeren over eventuele andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
  4. Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of management van de organisatie;
  5. Indien nodig doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties.

Wat is aan te bevelen (tegen het geldende uurtarief volgens de overeenkomst):

  1. Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag, denk aan presentaties binnen afdelingen, teams en/of OR;
  2. Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het preventieve activiteiten, denk aan training, workshops of MT overleg;
  3. Bespreken jaarverslag en adviezen;
  4. Nieuwsberichten schrijven voor intranet om attentiewaarde te creëren;
  5. Plan van Aanpak aanleveren om vervolgens te komen tot een document waar de waarden en normen terug te vinden zijn van de organisatie (gedragscode);
  6. Een risico-inventarisatie (RIE) maken of ondersteunen met het tot stand komen.

 

Benieuwd naar mijn mogelijkheden?
Neem vrijblijvend contact op via onderstaande gegevens.

Renate Tetteroo
info@renatetetteroo.nl
06 – 23 6000 46

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.